Alles wat u moet weten over de Boeing 737 MAX

Welke impact heeft het omstreden toestel Boeing 737 MAX gehad op de beurs?

Geschreven door Tom van Eetvelde, Binck Customer Coach | 3 minuten
VR 22-03-2019

Het werd de voorbije dagen al uitvoerig beschreven in de pers. Na een eerdere crash in oktober 2018 is op 10 maart 2019 een 2e vliegtuig van de Amerikaanse vliegtuigfabrikant Boeing neergestort. Telkens ging het om hetzelfde type: de Boeing 737 MAX. Een volledig nieuw toestel dat nog maar een kleine 2 jaar in gebruik is. Door zijn energiezuinige motoren die vliegtuigmaatschappijen heel wat geld kunnen besparen, rekent het toestel al op ruim 5.000 bestellingen. Met de recente ontwikkelingen zou dat voordeel in een financiële kater kunnen uitdraaien: de vliegtuigen moeten aan de grond blijven tot er meer duidelijkheid is over de oorzaak van de crash.

Hieronder de impact op de koers van de aandelen Boeing en Airbus kort na de crash (11/03 tot 15/03).

Impact op het aandeel Boeing

De crash vond plaats op zondag 10 maart 2019 en het nieuws ging meteen de wereld rond. Boeing opende maandag 13% lager en kwam uit op een koers van 365 USD. Gedurende de handelsdag herstelde het aandeel zich deels en werd het verlies beperkt tot 4,7%. Het aandeel sloot uiteindelijk de beursweek af op 378 USD. We kunnen dus stellen dat het aandeel vrij snel 10% van zijn waarde verloor als gevolg van de crash.

Gedurende de hele beursweek werd er veel gehandeld op het aandeel. We hanteren de periode van vrijdag 8 maart tot vrijdag 15 maart als referentie om de impact van de crash op enkele andere aandelen uit de luchtvaartsector te bekijken.


gr-0072
Bron: BinckBank platform

Impact op het aandeel Airbus

De markt voor passagiersvliegtuigen wordt op dit moment gedomineerd door twee grote spelers: Boeing en Airbus. Airbus heeft met de A320 een concurrent voor de 737 MAX van Boeing. Het aandeel is vlak na de crash gestegen van 111 euro naar 117 euro en noteert daarmee 5% hoger. Ook hier waren de handelsvolumes significant hoger dan normaal.

gr-0072
Bron: BinckBank platform

 

Impact op andere beursgenoteerde bedrijven met een Boeing 737 MAX-vloot

Kort na de crash kwam er een vliegverbod voor de Boeing 737 MAX. Maatschappijen met het toestel in gebruik werden genoodzaakt om snel vervanging te vinden, wat extra kosten met zich meebracht.

Gezien het feit dat Boeing een Amerikaans bedrijf is, zal het niet verbazen dat Amerikaanse en Canadese luchtvaartmaatschappijen het grootste aantal 737’s in hun vloot hebben momenteel.

Hieronder een overzicht van de luchtvaartmaatschappijen met de meeste 737 MAX-toestellen in hun bezit:

  • Southwest Airlines (VS) (34 stuks)
  • Air Canada (24 stuks)
  • American Airlines (24 stuks)

Met een vloot van 754 vliegtuigen voor Southwest Airlines en 960 vliegtuigen van American Airlines, is het aandeel van Boeings 737 MAX vrij beperkt binnen bovengenoemde maatschappijen. Het nieuws over de toestellen heeft daardoor weinig impact gehad op beide aandelen. De verliezen op de beurs waren beperkt tot minder dan 1%. Air Canada, met een vloot van 166 vliegtuigen, kreeg het zwaarder te verduren – daar ging de koersdip tot 5%.

En in Europa

In Europa hebben TUI fly en de Noorse lagekostenvlieger Norwegian Air het grootste aantal Boeing 737 MAX-toestellen.

De reisorganisator TUI fly was een van de eerste maatschappijen die met dit nieuwe vliegtuig vloog en plaatste een bestelling van maar liefst 70 737 MAX-vliegtuigen. Daarvan zijn er al 15 geleverd en operationeel in hun vloot. Toch heeft het omstreden toestel weinig impact gehad op het aandeel van moederorganisatie TUI. De notering scoorde vorige week vrijdag zelfs 4% hoger dan een week eerder (van 9,042 euro naar 9,598 euro).

Norwegian Air met 18 van deze toestellen in zijn bezit, werd wel afgestraft op de beurs met een daling van meer dan 8%.

Hieronder vindt u een lijst terug van maatschappijen die de 737 MAX in hun vloot hebben.

gr-0073
Bron: BBC

Disclaimer: Dit artikel is niet bedoeld als individueel beleggingsadvies of als een individuele aanbeveling tot het uitvoeren van bepaalde beleggingen in hoofde van BinckBank. Resultaten uit het verleden vormen geen betrouwbare indicator voor toekomstige resultaten.

Auteur

Tom van Eetvelde, Binck Customer Coach

Tom is gepassioneerd door de beurs en deelt graag inzichten en tips met beleggers. Als Binck Customer Coach volgt hij dagelijks de beursactualiteit en is hij goed op de hoogte van de trends.

Ook interessant voor u