Beleggen in de digitale economie

Zorgt het coronavirus voor een versnelling van de ingezette trend?

Geschreven door Hans Oudshoorn | 5 minuten
VR 22-05-2020

We delen niet alleen lief en leed online, de hele wereld ligt binnen handbereik via onze pc of smartphone. Of het nu gaat om de online aankoop van kleding of beurshandel, feit is dat steeds meer bedrijven hun diensten en producten online aanbieden.

Het coronavirus lijkt voor een versnelling te zorgen in de digitalisering van de wereld. Het verplichte thuiswerken scheelt niet alleen reistijd, maar zorgt er ook voor dat vergaderingen via onlineplatformen zoals Teams van Microsoft plaatsvinden. En wat te denken van boodschappen die via internet besteld worden? Wachtrijen voor de aflevering!

Ook bieden restaurants hun menu’s steeds vaker digitaal aan voor afhaal of bezorging. Daarnaast is e-health in opkomst: online consultatieprogramma’s binnen de (geestelijke) gezondheidszorg. Recent vond zelfs voor het eerst een blinde bierproeverij via het wereldwijde web plaats. De vele mogelijkheden waren er al langer, maar social distancing en de introductie van de ‘anderhalvemetereconomie’ lijken een voedingsbodem voor nieuwe en versnelling van bestaande online initiatieven.

Nu het coronavirus de digitale economie verder aanzwengelt en met de vragen in gedachten die we recent van beleggers hebben gekregen over de beleggingsmogelijkheden binnen de sector ‘digitalisering’ dan wel de ‘de digitale economie’, willen we met dit artikel een voorzet geven.

Van digitalisering naar digitale economie

Digitalisering is de overgang van analoge informatie – van een papieren boek of foto, tot audio- en filmmateriaal op band – naar een vorm die gebruikt kan worden door computers. Digitalisering kan ook betrekking hebben op de data zelf; van het scannen van documenten voor online gebruik (van papieren routekaarten naar moderne navigatiesystemen) tot het gebruik van digitale fotografie.

Daarnaast kan het over procedures (het digitaal indienen van notariële akten bij het kadaster in plaats van ouderwets op papier) of de invloed op de samenleving in het algemeen gaan (toenemend gebruik van digitale informatie en apparaten).

En de brug naar de digitale economie? Digitalisering en het gemak waarmee tegenwoordig verbindingen met andere bedrijfs- of informatiesystemen kunnen worden gemaakt – ook wel connectiviteit genoemd – heeft de manier waarop mensen communiceren én bedrijven zakendoen blijvend veranderd. En daarmee de manier waarop markten en economieën functioneren. Anders gezegd, digitalisering heeft alle aspecten van traditionele markten beïnvloed. Zowel aan de vraag- als aanbodkant van de economie.

In de ‘Europe Monitor – The Economics of Digital’ van PwC Nederland wordt als volgt geschetst: ‘Aan de vraagzijde is de invloed van consumenten niet langer beperkt tot aankoopbeslissingen. Zij kunnen nu ook deelnemen aan alle stadia van de productie van goederen: van idee en ontwerp, tot crowdfunding en de productie door middel van goedkopere prototypen op basis van bijvoorbeeld 3d-printing’. Kortom, niet alleen een donkerblauwe stoel kopen, maar ook zelf kiezen welke bekleding u wilt en bepalen van welk materiaal de stoel gemaakt moet zijn.

Aan de aanbodkant hebben bedrijven zich ontwikkeld van het zo het efficiënt mogelijk bedienen van de massa, naar – voor zover mogelijk – volledig geautomatiseerd maatwerk en realtime-oplossingen. Door gebruik te maken van de kracht van data en geavanceerde algoritmen (slimme rekensommen) kunnen bedrijven tegenwoordig de beoogde consument op het gewenste moment bereiken, daarbij gebruikmakend van de juiste verkoopboodschap.

Eigenlijk is er geen eenduidige definitie voor de digitale economie. Tegenwoordig wordt het steeds vaker gezien als ‘zaken doen via markten die zijn gebaseerd op het internet’. Om die reden wordt het ook wel de ‘internet economie’ of de ‘nieuwe economie’ genoemd. Soms wordt verwezen naar de Engelse term ‘Web Economy’.

Digitale economie: groei in het verschiet?

Ondernemingen die succesvol onderdeel uit willen maken van de digitale economie bieden hun dienstverlening en/of de verkoop van producten ook aan via internet. Bedrijven die van oudsher alleen fysieke winkels hadden – zoals de supermarkten van Colruyt en hamburgerrestaurants van McDonald’s – passen tegenwoordig een strategie toe van ‘clicks and bricks’. Ofwel naast fysieke winkels (bricks) hebben ze een goede online strategie (clicks) waarbij de klant via een website kan bestellen en de boodschappen en burgers thuis kan laten bezorgen. Maar er is nog een wereld te winnen voor veel bedrijven. In een groot onderzoek van de OESO valt te lezen dat in 2017 95% van de bedrijven binnen de scope van de internationale organisatie een breedband (internet)verbinding had, maar dat slechts 23% daarvan een e-commerce strategie had.

Onderzoeker en denktank Oxford Economics heeft in hun onderzoek ‘Digital Spillover’ becijferd dat de digitale economie in 2016 US$ 11,5 biljoen bedroeg, ofwel 15,5% van het totale BBP wereldwijd. Een percentage dat naar schatting stijgt naar 24,3% in 2025, gelijk aan zo’n US$ 23 biljoen. Kortom, een verwachte robuuste groei voor de digitale economie waarbij het gaat om duizelingwekkende bedragen. Overigens is het onderzoek verschenen voordat de wereld met het coronavirus te maken kreeg. Wellicht geeft de huidige situatie een impuls aan de ingezette groeitrend van de digitale economie.

Beleggen in de digitale economie?

De verwachte groei van de digitale economie en de daarmee samenhangende ontwikkeling en implementatie van online verkoopstrategieën betekent een toenemende vraag naar en verhoging van de uitgaven voor I(C)T diensten en producten. U kunt natuurlijk Belgische aandelen van Barco of telecom spelers Proximus en Telenet kopen. Of van de Amerikaanse ‘tech-klassieker’ Microsoft of relatieve nieuwkomer Slack. Beleggen in individuele aandelen is echter over het algemeen risicovoller dan gespreid beleggen door middel van bijvoorbeeld een beleggingsfonds of ETF zoals het iShares Digitalisation UCITS ETF (ISIN IE00BYZK4883).

Populair bij BinckBank

Hieronder zet BinckBank enkele bedrijven op een rij met focus op digitale economie. Een selectie die niet gemaakt is omdat wij vinden dat u daar direct in moet investeren, maar waarbij gekeken is waar BinckBank-beleggers op dit moment vooral in handelen.

Onderstaande bedrijven zijn daarbij momenteel populair:

  1. Barco NV
  2. Proximus
  3. Telenet Group Holding
  4. Microsoft Corp
  5. Apple Inc
  6. Alibaba Group Holding Ltd
  7. Orange Belgium
  8. Facebook Inc
  9. Nokia
  10. Alphabet Inc
  11. Amazon.com Inc
  12. Walt Disney Co
  13. IBM
  14. Prosus NV
  15. Econocom Group

In vogelvlucht zijn deze titels interessant voor beleggers die aandelenrisico kunnen en willen dragen en die een nuance in hun portefeuille willen aanbrengen met bedrijven die een drijvende kracht zijn achter de ontwikkeling van de digitale economie.

Auteur

Hans Oudshoorn

Hans Oudshoorn is beleggerstrainer bij BinckBank. Hij is co-auteur van het boek 'Beleggen voor Dummies' en columnist van onder andere DFT, FiscAlert en NRC Handelsblad. U kunt hem ook op Twitter volgen via @HansOudshoorn.

DISCLAIMER

De informatie in dit artikel is niet bedoeld als individueel beleggingsadvies. De beloning van Hans Oudshoorn staat/stond/zal niet direct of indirect in relatie (staan) met zijn specifieke aanbevelingen of standpunten in dit artikel. Ondanks het feit dat BinckBank alle zorgvuldigheid in acht neemt bij het samenstellen en onderhouden van deze pagina's, en daarbij gebruik maakt van bronnen die betrouwbaar geacht worden, kan BinckBank niet instaan voor de juistheid, volledigheid en actualiteit van de geboden informatie. Indien u zonder verificatie of advies gebruikmaakt van de verstrekte informatie, doet u dat voor eigen rekening en risico. Aan de informatie op deze pagina's kunnen geen rechten worden ontleend. Beleggen brengt risico's met zich mee. Uw inleg kan minder waard worden. Meer informatie over de specifieke productrisico's kunt u lezen op de productpagina's op www.binck.be.

Ook interessant voor u