Coolblue naar de beurs?

Beursgang van Nederlandse webwinkel: blue chip of blauwtje?

Geschreven door Ronald Veerman | 5 minuten

Strak blauw was de hemel toen webwinkel Coolblue afgelopen week aankondigde dat het serieus nadenkt over een beursgang.

Een mooie aanwinst voor de AEX, de Amsterdamse beurs, zo lijkt het op het eerste gezicht, want de webwinkel maakt een stormachtige groei door. Maar of het aandeel tot een echte blue chip kan uitgroeien zal de toekomst moeten uitwijzen.

Beursgang al voor de zomer?

Een datum voor de beursgang op Euronext Amsterdam is er nog niet, maar het feit dat oprichter Pieter Zwart (op YouTube) en grootaandeelhouder HAL (via een persbericht) dit beide officieel aankondigden geeft aan dat de plannen wel degelijk serieus zijn.

Vooralsnog wordt gekeken naar ‘een beursgang in 2021’, maar de praktijk leert dat dit plots ook heel snel kan gaan. HAL, dat nu 49 procent van de aandelen bezit, benadrukt dat vooral de situatie op de financiële markten bepalend is voor het moment waarop verdere stappen worden gezet.

Hoeveel (nieuwe) aandelen er dan via een IPO beschikbaar komen voor particuliere beleggers is dus nog niet te zeggen. Oprichter Zwart, die 51 procent van de aandelen in handen heeft, geeft daarbij wel alvast aan dat hij ook na een beursgang de grootste aandeelhouder van Coolblue zal blijven.

Steeds snellere groei

Coolblue werd in 1999 opgericht door Zwart en twee Rotterdamse medestudenten. Aanvankelijk werd Coolblue gerund vanaf een zolderkamer, maar vooral de laatste jaren maakt het bedrijf een snelle groei door.

De coronacrisis, die consumenten massaal naar webwinkels deed uitwijken, zorgde ervoor dat de omzet in 2020 van 1,5 naar 2 miljard euro steeg. Op basis van voorlopige cijfers resulteerde dit in een winst van 114 miljoen euro (EBITDA).

Onder meer uit onderzoek van ING blijkt dat webwinkels en e-commerce de komende jaren fors verder zullen groeien, nu steeds meer consumenten online hun spullen bestellen. Al verschilt dit wel per productgroep. Zo verwacht ING dat in 2025 driekwart van de media- en entertainmentartikelen online wordt gekocht, maar dat dit voor bijvoorbeeld health en beauty-artikelen niet boven 20 procent zal uitkomen.



Bron: ING (pdf)


Verder groeien op de beurs van Amsterdam

Zoals gezegd is niet duidelijk of en hoeveel kapitaal Coolblue wil ophalen met een eventuele beursgang, maar duidelijk is dat het bedrijf snel verder zal willen groeien.

En dat is waarschijnlijk nodig ook. Want hoewel de grote webwinkels momenteel flink profiteren van de coronacrisis is ook sprake van stevige en groeiende – internationale – concurrentie.

Waar Amazon en andere grote internationale merken in veel landen dominant zijn neemt Nederland – met twee sterke lokale spelers - een bijzondere positie in. Samen met Ahold Delhaize-dochter bol.com is Coolblue marktleider in Nederland.

Grote vraag is of dit over enkele jaren nog zo is, nu niet alleen Amazon ons wil veroveren maar ook andere grote spelers een graantje mee willen pikken van de Nederlandse e-commerce-markt.

Een markt die er over enkele jaren waarschijnlijk ook totaal anders uit zal zien. Want waar in 2018 volgens ING de tien grootste spelers 39% van de Nederlandse markt in handen hadden zal volgens de onderzoekers van de bank in 2025 40% in handen zijn van de top-2.

Blue chip of blauwtje?

Of Coolblue mee kan in dit gevecht en inderdaad kan uitgroeien tot een blue chip zal dus wellicht de komende jaren al zichtbaar worden. Waarbij beleggers dus ook de kans lopen een blauwtje te lopen indien Amerikaanse en andere buitenlandse giganten toch de overhand krijgen.

In dat geval zou Coolblue ook zomaar de status van overnamekandidaat kunnen krijgen en de beursnotering kunnen uitmonden in een blauwe maandag.

Schaalgrootte – onder meer ook om te blijven investeren in technologie - lijkt in ieder geval cruciaal in de snelgroeiende e-commerce-sector. De naam van wereldleider Amazon is hierboven al genoemd, maar hieronder stellen we nog een aantal andere – vaak ook beursgenoteerde - spelers aan u voor.

Van Alibaba tot Zalando

  • Alibaba
    Alibaba verkoopt alles, vooral in China waar het samen met haar vele dochterbedrijven de lokale markt domineert. Maar ook Belgen weten hun weg naar de vaak goedkope artikelen goed te vinden. Het bedrijf van Jack Ma is ook beursgenoteerd. In China en de VS. Meer informatie over het aandeel vindt u hier.

  • Amazon
    Amazon hoort in het rijtje Apple, Facebook en Microsoft. Oprichters die in hun eentje in een garage of op hun studentenkot begonnen en wereldspelers werden. Amazon is inmiddels meer dan 1 biljoen waard en grote baas Jef Bezos werd de rijkste man ter wereld. (Meer over het aandeel hier.)

  • bol.com
    De eerste echte grote Nederlandse webwinkel die vanuit het niets begon en reeds enkele jaren na haar start in 1998 landelijk bekend was. In 2012 overgenomen door Ahold Delhaize, dat sindsdien – en vooral ook in coronajaar 2020 - profiteert van de snelle groeier.

  • eBay
    Al ruim 25 jaar actief en aanvankelijk begonnen als een echte marktplaats. Maar inmiddels uitgegroeid tot een bedrijf dat van alles online verkoopt en verhandeld. Het concern is al ruim twintig jaar beursgenoteerd op de Nasdaq in New York. (Meer informatie over het aandeel vindt u hier.)

  • JD
    JD moet niet verward worden met de sportschoenenketen, die we uit de winkelstraat kennen, maar is naast Alibaba een leidende Chinese webwinkel. Vooral gespecialiseerd in electronica en computers. Beursgenoteerd via onder meer Nasdaq. (Meer informatie over het aandeel vindt u hier.)

  • Rakuten
    Behalve van de knop op de afstandsbediening en de shirtreclame van FC Barcelona zullen veel Belgen het Japanse Rakuten niet kennen. Het aandeel is genoteerd op de beurs van Tokio, maar ook als ADR verhandelbaar op de Amerikaanse beurs. (Meer info over het aandeel vindt u hier.)

  • Shopify
    Het Canadese Shopify is een snel groeiend e-commerce platform voor webwinkels en andere online verkoopkanalen. Opgericht in 2004 en inmiddels ook de oceaan overgestoken om Europa en de rest van de wereld te bedienen. Beursgenoteerd in Canada en de VS. (Meer info hier.)

  • Wehkamp
    Het in 1952 opgerichte Wehkamp was al een postorder en pakketjesbedrijf nog voor het internet bestond. In 2006 werd de beroemde catalogus vervangen door een website en behoort het bedrijf – dat in handen is van private equity-firma Apax - in Nederland nog steeds tot de grote partijen.

  • Zalando
    Bij Zalando denken we vaak het eerst aan schoenen en kleding. En dat is ook precies waar deze Duitse gigant zich in specialiseert en tegelijk ook hard in groeit. Pas gestart in 2008, maar inmiddels actief in 17 landen en beursgenoteerd op de beurs van Frankfurt. (Meer informatie over het aandeel Zalando hier.)

Hoe kan ik beleggen in Coolblue

Zoals gezegd is nog niet bekend wanneer Coolblue een beursnotering wil aanvragen en hangt dit ook af van de ontwikkelingen op de financiële markten.

Uiteraard houden wij u op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen en zullen wij u zeker informeren indien een eerste notering en wellicht ook inschrijving op (nieuwe) aandelen aanstaande is.

Indien er inderdaad aandelen beschikbaar komen voor particuliere beleggers zal het mogelijk zijn hier via BinckBank op in te schrijven.

Indien u overweegt te beleggen in een of meerdere in dit artikel genoemde aandelen raden wij u aan u goed in te lezen en – in het geval van Coolblue - ook het tegen dan beschikbare prospectus en de opinies van analisten over het bedrijf te lezen.


Beleggen brengt risico’s met zich mee, uw geld kan minder waard worden.

Deel dit artikel:

Auteur

Ronald Veerman

Ronald Veerman is financieel expert bij BinckBank Nederland. Daarvoor was hij jarenlang actief als financieel journalist in onder andere Den Haag, Brussel en Amsterdam. Het meest recent als hoofdredacteur van De Financiele Telegraaf (DFT).

DISCLAIMER

De informatie op deze pagina is niet bedoeld als individueel beleggingsadvies of als een individuele aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Ondanks het feit dat BinckBank alle zorgvuldigheid in acht neemt bij het samenstellen en onderhouden van deze pagina's, en daarbij gebruik maakt van bronnen die betrouwbaar geacht worden, kan BinckBank niet instaan voor de juistheid, volledigheid en actualiteit van de geboden informatie. Indien u zonder verificatie of advies gebruikmaakt van de verstrekte informatie, doet u dat voor eigen rekening en risico. Aan de informatie op deze pagina's kunnen geen rechten worden ontleend. Beleggen brengt risico’s met zich mee. Uw inleg kan minder waard worden. Meer informatie over de specifieke productrisico’s kunt u lezen op de productpagina’s. Alvorens u overgaat tot een belegging in het kader van Zelf Beleggen gaat Binck na of deze voor u passend is op basis van de ingewonnen informatie over uw kennis en ervaring van het desbetreffende beleggingsproduct. BinckBank zal u in dit geval steeds waarschuwen indien blijkt dat u over onvoldoende kennis en ervaring beschikt of BinckBank dit niet heeft kunnen toetsen.

Ook interessant voor u