Soms ligt geld echt voor het rapen

Geschreven door Dieter Haerens | 5 minuten

Als u regelmatig dividenden int in het buitenland is het mogelijk dat u teveel bronbelastingen hebt betaald. Dit fenomeen staat bekend als dubbelbelasting. Je betaalt zowel roerende voorheffing in België, als bronbelasting in het land van herkomst. 144 mensen laten zich bijstaan door BinckBank om hun te veel betaalde belastingen terug te krijgen.

Hoe is dat mogelijk?

België heeft een dubbelbelastingverdrag met Duitsland, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Zweden, Finland en Noorwegen. Deze landen hebben onderling afgesproken om de mogelijkheid in het leven te roepen om de teveel betaalde bronbelastingen terug te vorderen. Dit is echter een omslachtig en tijdrovende administratieve bezigheid waardoor veel mensen dit links laten liggen en bijgevolg geld verliezen.

Dergelijke terugvorderingen kunnen echter oplopen tot aanzienlijke bedragen. In totaal heeft BinckBank al een kleine € 50.000 netto mogen overschrijven, waarbij het recordbedrag voorlopig staat op € 4.492,41 netto voor een gelukkige klant. Het totaal bedrag zal ongetwijfeld de komende maanden nog oplopen aangezien er heel wat aanvragen in behandeling zijn bij de buitenlandse fiscus.

Hoe ging het in zijn werk?

Het enige wat de klanten moesten doen is een mandaat geven aan BinckBank en wij deden de rest. In samenwerking met fiscale experts van KPMG, nam BinckBank de hele administratie voor haar rekening. En dat is best een pak werk: het opvragen van een bevestiging van fiscale residentie bij het lokale belastingkantoor, vouchers opvragen bij de bewaarnemers, het indienen van de terugvorderingsaanvraag bij de verschillende buitenlandse belastingautoriteiten en tenslotte de boeking op de rekening. Door gebruik te maken van innovatieve en slimme software is het mogelijk deze service aan een gunstige prijs aan te bieden (€ 200 of € 250 per rekening, afhankelijk van het land).

Kan dit ook voor mij opgestart worden, horen we u al denken. Helaas, voorlopig kan er even niemand meer bij. Later dit jaar bekijken we wel of deze dienstverlening terug kan opengesteld worden voor nieuwe klanten. 

Deel dit artikel:

Auteur

Dieter Haerens

Dieter Haerens is Country Manager bij BinckBank België. Gepassioneerd door alles wat te maken heeft met de deelverzameling van de financiële wereld, technologie en customer centricity, deelt hij af en toe zijn opinie. 

DISCLAIMER

De informatie in dit artikel is niet bedoeld als individueel beleggingsadvies. De beloning van Dieter Haerens staat/stond/zal niet direct of indirect in relatie (staan) met zijn specifieke aanbevelingen of standpunten in dit artikel. Ondanks het feit dat BinckBank alle zorgvuldigheid in acht neemt bij het samenstellen en onderhouden van deze pagina's, en daarbij gebruik maakt van bronnen die betrouwbaar geacht worden, kan BinckBank niet instaan voor de juistheid, volledigheid en actualiteit van de geboden informatie. Indien u zonder verificatie of advies gebruikmaakt van de verstrekte informatie, doet u dat voor eigen rekening en risico. Aan de informatie op deze pagina's kunnen geen rechten worden ontleend. Beleggen brengt risico's met zich mee. Uw inleg kan minder waard worden. Meer informatie over de specifieke productrisico's kunt u lezen op de productpagina's op www.binck.be.

Ook interessant voor u