Unicorn Uber met volle gas naar de beurs

Techbedrijf krijgt op 10 mei notering op Wall Street

Geschreven door Fadwa Lahssini | 6 Minuten
DO 09-05-2019

Uber wordt met een waardering van $ 91 miljard hoogstwaarschijnlijk de grootste beursgang van het jaar. In ons land biedt het bedrijf in beperkte mate taxidiensten, deelfietsen en maaltijdbezorging aan. De introductie van Uber op de beurs is ondertussen uitgegroeid tot 1 van de meest besproken beursgangen in de geschiedenis van Wall Street. Het maakt van Uber een startup die straks in één klap bijna $ 100 miljard waard is, maar ook een ‘unicorn’ (benaming voor een start-up die minstens 1 miljard waard is) die zonder schroom een jaarverlies van ruim $ 3 miljard rapporteert.

Hieronder kan u meer lezen over het bedrijf en de geplande beursgang op 10 mei op basis van het s-1 document (door Uber gepubliceerd en bij de SEC gedeponeerd) en andere mediabronnen.

Van deeltaxi naar wereldwijd logistiek fenomeen

Uber werd in maart 2009 opgericht in San Francisco. Maar het bedrijf ging pas echt van start in maart 2010 met een tweet van oprichter en CEO Travis Kalanick, waarin hij aangaf op zoek te zijn naar chauffeurs voor zijn taxidienst. Ryan Graves reageerde en werd de eerste Uber-chauffeur.

Bijna 10 jaar later zijn dat er bijna 4 miljoen. Graves zelf zette zijn taxi al snel aan de kant en nestelde zich in de top van het concern. Hij zou voor een paar miljard dollar aan aandelen bezitten.

Niet alleen de Verenigde Staten maar ook de rest van de wereld werd met gierende banden veroverd. Dat ging echter niet zonder slag of stoot. Overheden en vooral de traditionele taxisector keken met argusogen naar het bedrijf dat in die veroveringsslag regelmatig lokale wetten en regels tartte.

Maar Uber liet zich niet aan banden leggen en gaf plankgas. Tien jaar na de oprichting heeft het bedrijf de grens van 10 miljard ritjes allang overschreden en heeft het allerlei nieuwe diensten uitgerold zoals UberBike, UberEats en UberBlack.

uberafbeelding

Bron: De Tijd (08-05-2019)

Het belangrijkste wapen: de app

Dat Uber – en daarna vergelijkbare bedrijven – zo’n vlucht konden nemen, heeft alles te maken met de slimme wijze waarop gebruik werd gemaakt van het internet en mobiele telefonie.

Met de populaire app van Uber lokaliseert u in een handomdraai een Uber-taxi waarop u maar een paar minuten moet wachten. Een service die altijd en overal aanwezig is en u snel en voordelig naar uw bestemming brengt.

Het grote verschil met traditionele transportdiensten is dat Uber-chauffeurs zelfstandigen zijn die met hun eigen auto rijden, meteen de reden waarom het aantal aangeboden taxiritjes de afgelopen jaren zo explosief is gegroeid.

Volgens topman Dara Khosrowshahi staat zijn bedrijf daarmee echter nog maar aan het begin. “Uber is op dit moment goed voor minder dan 1% van alle kilometers die wereldwijd met auto’s worden gereden. En slechts een klein deel van de bevolking in de landen waar we actief zijn, heeft met ons gereden. We zijn dus nog lang niet klaar”, zo schrijft hij aan beleggers.

 

Enorme groei en enorm verlies

Uit officiële documenten die Uber uitgaf, blijkt dat het bedrijf enorm hard groeit. Helaas is dat niet in lijn met de resultaten: er is nog steeds sprake van zeer grote jaarlijkse verliezen. Zelfs met een omzet van $ 11,3 miljard vorig jaar bleef er een operationeel verlies over van $ 3 miljard.

uberafbeelding

Bron: Alphastreet (30-04-2019)

Bovenstaande grafieken tonen een opgaande trend in de afgelopen kwartalen. Prognoses over de omzetontwikkeling of wanneer het bedrijf verwacht winstgevend te worden, komen niet aan bod in de analyse.

De groei die Uber doormaakte, ging niet altijd even vlot. Het bedrijf werd meermaals geconfronteerd met schandalen. Zo haalde de onderneming meerdere keren het nieuws met verwijten dat het een vrouwonvriendelijke bedrijfscultuur onderhoudt en concurrenten bewust in de wielen rijdt, met zelfs beschuldigingen van spionage.

Cijfers 2018 Uber Lyft
 Omzet  $ 11,3 miljard  $ 2,2 miljard
 Frequente gebruikers  91 miljoen  31 miljoen
 Chauffeurs   3,9 miljoen  1,9 miljoen
 Ritten   5,2 miljard  619 miljoen

Bron: Fortune (30-04-2019)

Andere concurrenten zijn onder meer Curb, Grab, Lyft en Ola. Al geven traditionele taxibranches, openbaar vervoersmaatschappijen en autohuurgiganten zoals Hertz en Avis zich nog niet gewonnen. De partijen proberen allemaal een antwoord te bieden op de marktveranderingen van de laatste jaren.

$ 100 miljard

Uber heeft zelf aangegeven dat het tijd is om de stap naar de beurs te zetten. Enerzijds omdat het bedrijf zijn cijfers nu ook al rapporteert en door de financiële wereld om die reden al wordt beschouwd als beursgenoteerd bedrijf. Anderzijds biedt een beursnotering de mogelijkheid nieuw kapitaal binnen te halen om verder te groeien.

Sinds de bekendmaking van de beursgang circuleren enorme bedragen over de mogelijke market cap van het bedrijf. Bedragen tot zelfs $ 120 miljard werden al genoemd.

Aan marktgiganten Amazon en Apple kan Uber zich voorlopig nog niet meten: zij overschreden al de grens van 1 biljoen. Toch wordt met deze beursgang Uber in 1 klap de grootste unicorn op de beurs, met een marktwaarde die bijvoorbeeld groter is dan automaker Volkswagen.

Met maar liefst $ 10 miljard aan nieuwe aandelen die Uber uitgeeft bij beursgang, wordt dit de grootste IPO uit de Amerikaanse geschiedenis. Ongetwijfeld goed voor een plekje in de top 10 allertijden. Nummer 1 in die lijst is Alibaba, die bij zijn beursgang in september 2014 $ 25 miljard aan vers kapitaal ophaalde.

Wie casht er bij de beursgang?

Niet alleen de oprichters – waaronder ex-CEO Travis Kalanick met een belang van 8,6% – worden in 1 klap miljardair bij de beursgang, maar ook de investeerders van het eerste uur worden beloond.

Daar is het Japanse Softbank bijvoorbeeld 1 van: ruim een jaar geleden investeerde het bijna $ 8 miljard in ruil voor 15% van Uber. Een belang dat inmiddels verdubbeld is in waarde. Ook de Saoedische kroonprins Mohammed bezit ruim 5% van de belangen van Uber.

Andere opvallende aandeelhouders die er vroeg bij waren zijn Amazon-CEO en rijkste man ter wereld Jeff Bezos, zangeres Britney Spears, acteur Ashton Kutcher en Jay-Z, rapper en echtgenoot van Beyoncé. Ook vroegere Amerikaanse wielrenner Lance Armstrong gaat er flink aan verdienen. Hij investeerde 10 jaar geleden maar liefst $ 100.000.

Hoe ziet de toekomst van Uber eruit?

Uber ziet de toekomst groots. Het bedrijf werkt onder andere samen met ruimtebedrijf NASA aan een vliegend transportmiddel. Personen transporteren in de lucht zou een antwoord moeten bieden op het wereldwijde fileprobleem. Althans, dat zou de overtuiging zijn van beide partners. Wanneer de vliegende taxi’s de lucht worden ingestuurd is nog niet duidelijk maar het plan is om de taxi’s uiteindelijk zelf te laten vliegen. Het project belooft wel erg ambitieus te worden: er bestaat nog geen wettelijk kader voor vliegende taxi’s en er moet nog uitgezocht worden hoe de veiligheid tussen ander luchtverkeer gegarandeerd kan worden.

Zelfrijdende auto’s staan ook op de planning voor Uber. De eerste tests zijn al achter de rug maar door een aantal ongevallen, enkele met fatale afloop, werd het project even stilgelegd. Ondertussen is het testprogramma kleinschalig hervat. De testauto’s van Uber zijn uitgerust met 20 camera’s, een GPS en lasertechnologie om de omgeving te verkennen.

Wil u instappen?

De beursgang van Uber op 10 mei krijgt enorm veel aandacht. De vraag is nu of u ook bereid bent om te investeren in een bedrijf met een enorme groei maar ook enorme verliezen.

Voor u daarover beslist, is het belangrijk dat u goed geïnformeerd bent. Wij raden u aan om naast dit artikel ook het prospectus te raadplegen.

Vanaf 10 mei om 14u30 zijn de aandelen van Uber bij BinckBank beschikbaar. En net als de diensten van Uber, koop je ze in een handomdraai aan via onze app of ons platform.

Wil u graag investeren in Uber maar hebt u nog geen beleggingsrekening? Die opent u eenvoudig en snel via onze website.

 

Belangrijke informatie
Dit artikel is niet bedoeld als individueel beleggingsadvies of als een individuele aanbeveling tot het uitvoeren van bepaalde beleggingen in hoofde van BinckBank. BinckBank heeft geen belang bij de inhoud van deze informatie. BinckBank aanvaardt geen aansprakelijkheid voor de juistheid, volledigheid en actualiteit van de geboden informatie. Aan elke belegging zijn risico's verbonden. Hierbij geldt meestal dat een belegging met een hoog verwacht rendement grote risico's met zich meebrengt. Meer informatie over de specifieke productrisico’s kunt u lezen op de productpagina’s.

 

Auteur

Fadwa Lahssini

Als contentstrateeg gaat Fadwa Lahssini op zoek naar wat beleggers bezig houdt. Om de juiste antwoorden te bieden en onderwerpen aan te kaarten die er toe doen, volgt ze het beursnieuws op de voet. Af en toe kadert ze hier interessante gebeurtenissen in de financiële wereld.

Ook interessant voor u