Vol gas met Tesla?

De autoproducent lijkt een bumpy road tegemoet te gaan

Geschreven door Peter Siks | 5 minuten

Menig belegger zal met opgetrokken wenkbrauwen gekeken hebben naar het aandeel Tesla. Paar weken geleden (op 13 juli 2020) zette het aandeel de hoogste koers ooit neer: $ 1.794,51 intraday. Op 18 maart van dit jaar was de intraday low $ 350. Dit betekent een stijging van 412% in minder dan 4 maanden. Wat is hier aan de hand? Heeft Elon Musk (de flamboyante topman van Tesla) een manier gevonden om lood in goud te veranderen? Of zijn er andere dingen aan de hand?

Zeker niet voor iedereen

Beleggen in aandelen zoals Tesla is zeker niet geschikt voor iedereen. De prijsbewegingen op 1 dag kunnen in de tientallen procenten lopen en dat vergt meer dan stalen zenuwen alleen. De vraag is hier zelfs gerechtigd of dit wel beleggen is, of dat het veel meer neigt naar speculeren. Dat is een vraag die u zelf dient te beantwoorden. Weet in ieder geval dat beleggen/handelen/speculeren in een zo extreem beweeglijk aandeel als Tesla een (emotionele) rollercoaster zal zijn. 

Beleggen kent risico’s. Uw inleg kan minder waard worden. 

De winstcijfers

Ik ga u niet vermoeien met diepgravende financiële analyses. Ik wil voor u een paar dingen op rij zetten en u mag daar uw eigen conclusies aan verbinden. Als eerste de winst: 

Tesla - Geschatte winst per aandeel

(Bron: Shortsqueeze.com)

De gemiddelde verwachting voor de winst per aandeel voor volgend jaar is $ 12,08. Bij een slotkoers van $ 1.415,65 betekent dat een (verwachte) koerswinstverhouding van 121 voor volgend jaar. Kijkend naar de winst van de afgelopen 12 maanden is de koerswinstverhouding boven de 600.  

Marktkapitalisatie

Marktkapitalisatie is het aantal uitstaande aandelen vermenigvuldigd met de beurskoers. Bij een koers van $ 1.415,65 is dit ruim 262 miljard dollar voor Tesla. Het begrip veel of weinig kan alleen bepaald worden in relatie met iets anders: kijken naar twee grote autobouwers – Toyota en Volkswagen – levert  een interessant beeld op. De marktwaarde van Toyota en Volkswagen samen is $ 245 miljard ($73 miljard voor VW en $172 miljard voor Toyota). Tesla is dus meer waard in zijn eentje. 

Wat daarbij niet uit het oog verloren mag worden is het aantal verkochte auto’s. Voor Toyota en VW lag dit in 2019 tezamen op 20 miljoen auto’s; voor Tesla op 367.000. Voor de eerste helft van 2020 waren de cijfers als volgt: 180.000 auto’s voor Tesla en grofweg 6 miljoen voor de combinatie Toyota/Volkswagen. Dit is nu factor 33 keer meer auto’s voor de combinatie dan voor Tesla.

Het belang van China

De verkopen van Tesla in de VS hebben nooit de top van het tweede halfjaar van 2018 kunnen evenaren. Voor groei zijn Europa en China daarom belangrijk. Vanuit dit perspectief zijn de oplopende spanningen tussen de VS en China geen goed nieuws.

Tesla in de S&P500?

Opgenomen worden in de belangrijkste aandelenindex ter wereld betekent heel veel. Vanaf de dag dat een aandeel onderdeel wordt van de index, zullen alle passieve aandelen (ETF’s) het aandeel op moeten nemen. Dit zorgt voor extra vraag naar het aandeel. Op dit moment niet zozeer van de ETF’s zelf (want Tesla is nog geen onderdeel van de te volgen index) maar wel van professionele handelaren en hedgefunds die anticiperen op de vraag die er zal komen vanuit de ETF’s. 

Het is nog niet zeker dat Tesla opgenomen gaat worden in de S&P500 index, maar met vier kwartalen achter elkaar winst hebben ze alvast aan een van de voorwaarden voldaan. Verder wordt er normaal gesproken eens in het kwartaal ‘geschoven’ in de index, maar de reglementen staan toe dat het ieder moment kan gebeuren. De mogelijke opname in de index heeft dus een koersopdrijvend effect. 

Bigger fool theory

De bigger fool theory zou van toepassing kunnen zijn op het aandeel Tesla. De kern van deze theorie is dat alles koopwaardig is als u in staat bent iemand te vinden die bereid is om er meer voor te betalen dan u gedaan heeft. (Lees er hier meer over)

Op dit moment is het aandeel Tesla hot: een zeer charismatische en visionaire leider, een zeer interessante bedrijfstak en een alsmaar stijgende koers. Anders gezegd, dit trekt ook beleggers aan die minder goed hun huiswerk doen – en dan werkt deze theorie op zijn best.

Beleggen kent risico’s. Uw inleg kan minder waard worden.

Auteur

Peter Siks

Peter Siks is met meer dan 30 jaar ervaring inmiddels gepokt en gemazeld in beleggen. Peter heeft onder meer interesse in de psychologische aspecten van beleggen en sinds 2010 is hij werkzaam bij BinckBank als beleggerstrainer.

DISCLAIMER

De informatie in dit artikel is niet bedoeld als individueel beleggingsadvies. De beloning van Peter Siks staat/stond/zal niet direct of indirect in relatie (staan) met zijn specifieke aanbevelingen of standpunten in dit artikel. Ondanks het feit dat BinckBank alle zorgvuldigheid in acht neemt bij het samenstellen en onderhouden van deze pagina's, en daarbij gebruik maakt van bronnen die betrouwbaar geacht worden, kan BinckBank niet instaan voor de juistheid, volledigheid en actualiteit van de geboden informatie. Indien u zonder verificatie of advies gebruikmaakt van de verstrekte informatie, doet u dat voor eigen rekening en risico. Aan de informatie op deze pagina's kunnen geen rechten worden ontleend. Beleggen brengt risico's met zich mee. Uw inleg kan minder waard worden. Meer informatie over de specifieke productrisico's kunt u lezen op de productpagina's op www.binck.be.

Ook interessant voor u