Welke bedrijven gaan binnenkort naar de beurs?

De 10 aankomende IPO’s die u moet kennen

Geschreven door Ronald Veerman | 7 minuten

Beleggers die graag eens iets nieuws proberen, worden ook de komende maanden op hun wenken bediend. Opnieuw staat een aantal prominente bedrijven in de coulissen om naar de beurs te gaan.

Vorige maand nog trok jeansbroekenfabrikant Levi Strauss met succes naar de beurs en ook de taxibedrijven Lyft en Uber hebben het gas richting Wall Street inmiddels ingetrapt. In Amsterdam groeit de opwinding rond het Zuid-Afrikaanse Naspers, dat in een klap een van de grootste fondsen van het Damrak zou kunnen worden.

Voor beleggers in individuele aandelen betekenen de nieuwe bedrijven nieuwe mogelijkheden om te beleggen, of is de aankondiging net het moment om de kat eerst nog even uit de boom te kijken.

Om geen enkele opportuniteit te missen, lichten we u graag een paar keer per jaar in over de laatste beursdebutanten, naderende IPO’s – initial public offering – en andere nieuwe namen die in de beurswereld rondzingen. De laatste groep uiteraard met een slag om de arm, maar leuk genoeg om al over te berichten. Tien opvallende beursnieuwelingen op een rij.

LEVI STRAUSS

Niet alleen onder jongeren en andere modeliefhebbers blijkt Levis hip, maar ook beleggers zijn tuk op de jeansbroekengigant. Op Wall Street had Levi’s Strauss in ieder geval direct de broek aan toen het begin maart naar de beurs ging. De beursintroductie was 10 keer overtekend en de stukken gingen al snel voor 30% meer van de hand.

EUROCLEAR

Bij ons werkt het Brusselse effectenbedrijf Euroclear aan een beursgang op Euronext, zo berichtten de Belgische media. Het bewaarbedrijf, dat nu nog grotendeels in handen is van een aantal banken en de Belgische staat, zou volgens die berichten een kleine € 6 miljard waard zijn. Het bedrijf zou Goldman Sachs inmiddels ingehuurd hebben om de stap naar de beurs in goede banen te leiden.

LION AIR

Aan de andere kant van de wereld wil de Indonesische luchtvaartmaatschappij Lion Air een miljard dollar ophalen bij een voor een geplande beursgang later dit jaar. De aankondiging komt op een opvallend moment, nu het bedrijf ook nauw betrokken is bij de discussie rondom de veiligheid van de Boeing 737 Max. Een half jaar geleden verongelukte een Lion Air-toestel van dat type.

LYFT

Taxibedrijf Lyft navigeerde eind vorige maand net iets eerder naar New York dan grote concurrent Uber en stond op 29 maart voor het eerst op het koersenbord van Nasdaq. Bij opening schoot het aandeel direct ruim 20% omhoog, maar de winst ging in de dagen daarna weer verloren. De beurswaarde kwam in de eerste dagen boven 26 miljard dollar uit, waarbij 31 miljoen nieuwe aandelen werden uitgegeven.

NASPERS

Veel is er inmiddels ook al geschreven over de geplande beursgang van de Zuid-Afrikaanse tech-conglomeraat Naspers op Euronext in Amsterdam. Dit is ook het fonds dat na Shell en Unilever het derde bedrijf op het Damrak zou kunnen worden qua marktwaarde. Het mediaconcern met onder meer belangen in Tencent en OLX zou volgens mediaberichten een marktwaarde van ca. 100 miljard dollar vertegenwoordigen.

NEXI

In Italië kijken ze ook uit naar een grote beursgang van betaaldienstverlener Nexi, dat kan worden vergeleken met het Nederlandse Adyen. Net als bij Adyen, dat op de eerste beursdag in waarde verdubbelde, zijn de verwachtingen rond de IPO van Nexi hooggespannen. Mogelijk haalt de onderneming tussen € 5 en 8 miljard op. 
UPDATE 25/04/2019: Het Italiaanse Nexi kan hype rond betaaldiensten niet verzilveren en valt terug bij zijn beursintroductie. 

PINTEREST

Liefst 250 miljoen gebruikers telt Pinterest inmiddels volgens mediaberichten en mede daarom wil het online foto- en platenboek nu ook naar de beurs. De notering is, zo wordt gemeld, officieel aangevraagd en het concern zou naar verluidt zo’n $1,4 miljard dollar willen ophalen. Vorig jaar realiseerde het bedrijf een omzet van $ 756 miljoen, een groei van 60%.

STADLER

Van een heel ander kaliber is de Zwitserse treinbouwer Stadler, dat in eigen land een beursnotering gepland heeft. Grootaandeelhouders en bestuursvoorzitter Peter Spuhler wil na de IPO echter wel de meerderheid van het bedrijf in handen houden. Stadler verkocht tot nu toe 8.000 treinen in ruim 40 landen. Eind vorig jaar stond de orderportefeuille op € 11,6 miljard.

UBER

Waar concurrent Lyft dus al concrete stappen zette, is het wachten op de gigantische IPO van Uber, die steeds een stapje dichterbij lijkt te komen. Een datum en details zijn er nog niet, behalve dat de keuze op NYSE is gevallen en dat de beursgang van het taxibedrijf wel eens tot de top 5 van Wall Street kan behoren. De geschatte marktwaarde ligt inmiddels rond $ 120 miljard.

ZOOM

Ook tech-unicorn Zoom staat in de coulissen om naar Wall Street door te stomen. De aanbieders van video-streaming en digitale vergaderdiensten doorbrak in 2017 al de waarderingsgrens van $ 1 miljard en hoopt met een notering op Nasdaq minstens $ 100 miljoen op te halen. Winst maakt het bedrijf nog niet, maar Zoom is er wel in geslaagd om concurrerende diensten die door Google en Microsoft werden opgetuigd te weerstaan.

WEL OF NIET INVESTEREN?

Voor u besluit al dan niet aandelen in deze bedrijven te kopen en/of in te schrijven op een emissie, is het belangrijk dat u alle beschikbare informatie weegt. Behalve deze samenvatting (op basis van mediaberichten) kan u daarvoor ook het prospectus raadplegen. Dat document kan u terugvinden op de website van het bedrijf zelf. Wanneer we bij BinckBank een IPO openstellen, kan u de prospectus ook op ons handelsplatform raadplegen, meestal onder een belangrijke mededeling (die vindt u rechtsboven op het platform).



Disclaimer

De informatie op deze pagina is niet bedoeld als individueel beleggingsadvies of als een individuele aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. De beloning van Ronald Veerman staat/stond/zal niet direct of indirect in relatie (staan) met zijn specifieke aanbevelingen of standpunten. Ondanks het feit dat BinckBank alle zorgvuldigheid in acht neemt bij het samenstellen en onderhouden van deze pagina's, en daarbij gebruik maakt van bronnen die betrouwbaar geacht worden, kan BinckBank niet instaan voor de juistheid, volledigheid en actualiteit van de geboden informatie. Indien u zonder verificatie of advies gebruikmaakt van de verstrekte informatie, doet u dat voor eigen rekening en risico. Aan de informatie op deze pagina's kunnen geen rechten worden ontleend. Beleggen brengt risico’s met zich mee. Uw inleg kan minder waard worden. Meer informatie over de specifieke productrisico’s kan u lezen op de productpagina’s.

Auteur

Ronald Veerman

Ronald Veerman is financieel expert bij BinckBank Nederland. Daarvoor was hij jarenlang actief als financieel journalist in onder andere Den Haag, Brussel en Amsterdam. Het meest recent als hoofdredacteur van De Financiele Telegraaf (DFT).

Ook interessant voor u